Cukier w diecie dziecka

Cukier w diecie dziecka był, jest i będzie. Tego z pewnością nie uniknie żaden rodzic. I choć w pierwszych dniach życia noworodek może wejść w stan ketozy(tylko karmiony piersią), to tak czy siak wyjdzie z niej z czasem, ponieważ pojawią się cukry w jego diecie.

Dlatego też nie nazwałam bym cukru białą śmiercią, ponieważ my dorośli bierzemy pełną odpowiedzialność za rozszerzanie diety dziecka i w późniejszym czasie jej urozmaicanie.

Pytanie tylko na ile pozwolimy na to żeby cukier opanował nasze talerze?

Dlatego też zanim uzależnimy swoje dziecko od cukru, pomyślmy…

Musisz wiedzieć, że organizm małego dziecka szczególnie skrupulatnie wykorzystuje wszystkie składniki odżywcze, jakie zostają mu dostarczone wraz z pożywieniem.  Zbilansowanie diety dziecka stanowi więc jeden z kluczowych elementów zapewniających mu prawidłowy wzrost i rozwój. Proponując dziecku w codziennym jadłospisie dosładzane przekąski utrudniasz sobie wykształcanie u dziecka zdrowych nawyków żywieniowych, a dodatkowo narażamy nasz dziecko na szereg niekorzystnych konsekwencji zdrowotnych! Temat cukru w diecie dziecka poruszyłam podczas jednego z “lajwów” na moim Facebooku – sprawdź tutaj !

Nadmiar cukru w diecie może powodować:

  • tajemnicze wysypki
  • częste infekcje górnych dróg oddechowych
  • nadwagę i otyłość
  • bóle głowy
  • wahania nastroju
  • nagłe spadki energii
  • stałe uczucie zmęczenia
  • ogólne osłabienie układu odpornościowego
  • choroby serca
  • choroby metaboliczne
  • problemy trawienne

Z roku na rok przybywa tych chorób właśnie u dzieci. Nie do pomyślenia jest aby 12-13 letnie dziewczynki chorowały na cukrzycę typu 2 lub insulinooporność. A jednak to prawda i takie przypadki miałam u siebie w gabinecie.

I nie będę ukrywać, że jest to spowodowane małą uważnością rodziców. Uważam, że jeszcze za mało rodzice są świadomi z konsekwencji złego odżywiania swoich dzieci. Dlatego cieszy mnie fakt, że w szkołach coraz częściej mówi się o zdrowym jedzeniu. Słodycze nie zrekompensują dziecku brak kontaktu z rodzicami, więc nie warto traktować słodyczy jako zastępczego źródła dziecięcej radości. Spędzaj więcej czasu z dzieckiem, a futruj je cukrem jak kaczkę.

Badania naukowe potwierdziły, że zwiększone spożycie cukru prowadzi do:

  • rozwoju próchnicy zębów,
  • osłabienia apetytu i mniejszej tolerancji dla zdrowych grup produktów,
  • nadpobudliwości psychoruchowej dzieci,

Nie wiem czy wiesz ale preferencje smakowe dziecka kształtują się w okresie prenatalnym. Czyli w trakcie ciąży. Zatem dieta przyszłej mamy jest również bardzo istotna dla malucha i należy o tym pamiętać, kiedy sięgniesz po kolną słodką bułkę, bo masz “zachciankę”.

Ile cukru jedzą dzieci?

  • Średnio 70-80 g dziennie (14-16 łyżeczek), natomiast te najmłodsze, czyli poniżej 10. roku życia, aż 95 g – to najwięcej w całej Europie.
  • A według Światowej  Organizacji Zdrowia (WHO) cukier nie powinien stanowić więcej niż 5% wszystkich kalorii spożywanych w ciągu dnia ( nie więcej niż 6 łyżeczek cukru)

I teraz pytanie do każdego rodzica: Czy dieta twojego dziecka jest odpowiednia?

Cukier a odporność

Mało się mówi o tym, że cukier mocno osłabia układ immunologiczny. I może osłabić układ odpornościowy nawet o 50% na dłuższy czas.

Po zjedzeniu 100 gramów cukru, twoje białe krwinki odpowiedzialne za budowanie odporności stają się mniej skuteczne w walce z wirusami i bakteriami nawet o 40%

Cukry proste, nawet te, obecne w soku owocowym, tłumią odporność. Dlatego ważnym elementem walki z infekcją jest ograniczenie ich w diecie. Zatem nie ma sensu faszerować siebie i rodziny węglowodanami prostymi podczas choroby, a wręcz przeciwnie. Dwa, trzy dni lekkiego postu powinny pomóc i dać impuls do układu odpornościowego aby organizm mógł utrzymać niski poziom cukru we krwi. Jest naprawdę ważne podczas pierwszych dni infekcji.

 

Dlaczego warto ograniczać słodycze?

Ponieważ cukier uzależnia osiem razy silniej niż kokaina. Czy to nie brzmi groźnie? Więc dlaczego doprowadzamy do tego nasze dzieci? To na nas, Rodzicach spoczywa odpowiedzialność za zdrowe nawyki naszych dzieci, dlatego starajmy się być dla nich najlepszym wzorem do naśladowania. Więcej o uzależnieniu o cukrze pisałam tutaj

Trzeba myśleć budując nawyki dziecka. A nie powielać te same błędy, które robiły nasze mamy i babcie.

 

Czym  zastąpić chęć na słodkie?

Niczym!

Należy zmienić dietę i zmienić nawyki. Ponieważ organizm jest przyzwyczajony do słodkiego, więc należy przeprogramować go i nauczyć, że smak słodki nie występuje tylko w słodyczach.

Kiedyś tak myślałam, że należy zastępować słodycze, “zdrowymi słodyczami”.
Teraz zmieniłam front. Cukru nie używam praktycznie w ogóle. Jak już słodzę to miodem lub erytrytolem. A jak robię coś słodkiego, to wyłącznie w domu. Wtedy wiem co jem.

Od czego zacząć zatem zmianę jeśli chodzi o eliminowanie cukru z diety?

Warto zastąpić cukier zamiennikami :

  • stewią,
  • erytrytolem,
  • ksylitolem,
  • dodać miód i pyłek kwiatowy jako przekąskę na słodko – nie dość, że słodkie to jeszcze mega zdrowe. Oczywiście na zimno.

A jeśli już kupujesz słodycze…

To wybieraj te z najprostszym składem, bez tłuszczów utwardzonych i 4 rodzajów cukru.

A jeszcze lepiej będzie jak zrobisz w domu coś słodkiego. sami.

 

Drogi rodzicu włącz proszę myślenie zanim będzie za późno…


Powrót

Dodaj komentarz