Kwas foliowy ważny nie tylko w ciąży

Każda kobieta planująca zajść w ciąże, zazwyczaj  dołącza kwas foliowy do swojej suplementacji. Wielu lekarzy również doradza taką suplementację.

Dlaczego kwas foliowy jest tak ważny i na co warto zwrócić uwagę przy doborze suplementacji ?

 

Folian ma ogromny wpływ na rozwój płodu. Jest to rozpuszczalna witamina z grupy B (B9), która buduje układ nerwowy (cewa nerwowa). Ma wpływ na regulację wagi płodu,  reguluje pracę układu pokarmowego (enzymy trawienne), zapobiega miażdżycy, jest niezbędny do wytwarzania czerwonych krwinek[1].

Sama już widzisz, że folinay odgrywają bardzo ważną rolę w organizmie.

Gdzie można spotkać ten dobroczynny związek i jak go stosować?

Oczywiście najprostszą metodą jest bezpośrednia suplementacja folianem. Ale musisz też pamiętać, że foliany występują również w pożywieniu.

Najlepszym źródłem tej witaminy są zielone warzywa i rośliny strączkowe, które spożywasz surowe lub krótko gotowane:

  • brukselka,
  • brokuły,
  • sałata,
  • pietruszka,
  • jarmuż,
  • groch,
  • fasola.

 

Znacząca ilość folianów występuje również w kiełkach pszenicy. Nawet w orzechach włoskich znajdziesz około 66μg/100 g.

Natomiast jeśli chodzi o produkty zwierzęce to wątroba posiada (drobiowa najwięcej)  200-580μg/100 g.

Ale również w jajach znajdziesz znaczną ilość folianów.

Pamiętaj zatem, że powinnaś mieć urozmaiconą dietę.

Wiedz jednak , że większość folianów jest wrażliwa na termoregulację i utlenianie. To znaczy, że podczas przechowywania produktów większość folianów się utlenia, a obróbka termiczna “zabiera” od 20% nawet do 80% folianów.[2]

 

Co jednak jeśli twoja dieta jest bogata w kwas foliowy, dodatkowo suplementujesz go, a nadal masz niedobory?

Przyczyna może być następująca.
Może zamiast foliaów suplementujesz syntetyczny środek jakim jest kwas foliowy, który nie jest polecany do suplementacji, ale stosowany nagminnie przez przemysł farmaceutyczny. Ponieważ może on blokować wchłanianie folianów na poziomie komórkowym.

Co pociąga za sobą złe wchłanianie folianów?

Przyczyną może być brak aktywnego metabolitu kwasu foliowego L-5-metylotetrahydrofolianu.

Jest to mutacja genu MTHFR. Dlatego też, całym winowajcą tego zamieszania jest własnie brak L-5-MTHFR (metafolina ).

Jeśli został zdiagnozowany u Ciebie ten problem genetyczny, możesz mieć zaburzenia przemiany kwasu foliowego w L-5-MTHFR.

Dlatego też, w takim przypadku istotne jest, aby suplementować się metalofiną – aktywną postacią folianu, który podniesie ci stężenie kwasu foliowego we krwi. [3]

 

Co powoduje niedobory kwasu foliowego ?

  • zbyt duże ilości kawy
  • przewlekły stres
  • palenie papierosów
  • picie alkoholu
  • celiakia
  • metformina
  • problemy jelitowe

 

A taki niedobór folianu może spowodować występowanie wad wrodzonych cewy nerwowej u płodu, czyli mózgu i rdzenia kręgowego np. rozszczep kręgosłupa. Poza tym jest duże prawdopodobieństwo wystąpienia zespołu Downa oraz problemów położniczych.

Musisz również wiedzieć, że mężczyźni również powinni suplementować witaminę B9. Jest to bardzo istotne aby mieć pewność, że nasienie mężczyzny planującego dziecko jest dobrej genetycznie jakości. Nasienie z niedoborem kwasu foliowego może powodować zaburzenia rozwojowe u dziecka. Poza tym obniża męską płodność. I tak, są przeprowadzone badania, które potwierdzają to co napisałam powyżej. A zatem jak widać nie tylko kobieta powinna suplementować kwas foliowy.

 

Zatem zanim kupisz kwas foliowy sprawdź, czy jest to czyta forma folianu.

Jeśli planujesz ciążę zacznij spożywać 400 μg dziennie.

Jeśli jesteś w ciąży zalecaną dawką jest od 600 do 800 μg na dobę.

Natomiast jeśli chcesz żyć w zdrowiu cały czas suplementuj kompleks witamin z grupy B na co dzień, gdzie kwas foliowy chodzi również w skład takiego suplementu. wtedy będzie pewność, że twojemu organizmowi nie brakuje żadnych witamin i jest gotowe na każda ewentualność.

Natomiast jeśli masz wątpliwości czy dobrze przyswajasz foliany i boisz się, że możesz mieć problem z metylacją, zdiagnozuj się pod kątem genu MTHFR.

 

Jeśli chcesz mieć pewność, jak zdrowo przygotować się do ciąży i żyć w zdrowiu cały czas, polecam mojego e-booka, którego możesz dostać tutaj

Jeśli już jesteś mamą i nie wiesz jak zdrowo jeść, żyć i ćwiczyć, to zapraszam na moją grupę dla mam na FB

 

Powodzenia!

 

 

Literatura:
[1,2] phie.pl/pdf/phe-2012/phe-2012-1-001.pdf
[3 ] T.Dengel “Żywienie niskowęglowodanowe i suplementacja w ciąży”


Powrót

Dodaj komentarz