Witamina C – suplementacja w ciąży

Witamina C jest znana przez każdą osobę. Prawda?

Zatem nie muszę przedstawiać jej zbyt wnikliwie. Chcę jednak krótko wam przypomnieć zalety witaminy C.

Witamina C i jej zalety działania:

  • Stosowana jest ona w przeziębieniach i innych infekcjach aby wzmacniać odporność organizmu.
  • Jest niezbędna do syntezy kolagenu w organizmie, który buduje kości, skórę, naczynia krwionośne i mięśnie.
  • Pomaga w szybszym procesie gojenia się ran.
  • Ułatwia przyswajać niechelatowane żelazo
  • Bierze udział w wielu procesach biochemicznych organizmu min. bierze udział w wydzielaniu hormonów płciowych, czy też na przykład w syntezie aminokwasów.

Jak widzisz, witamina C ma duże spektrum działania i jest potrzebna do prawidłowej pracy każdego organizmu.

Kobiecie ciężarnej ta witamina jest także niezbędna do zdrowego życia i porodu bez komplikacji. Dlaczego?

A chociażby dlatego, że wiele kobiet w ciąży boryka się rozstępami, ponieważ skóra na brzuchu mocno się rozciąga. Prawidłowa produkcja kolagenu, może pomóc w tym problemie. Dlatego każda kobieta w ciąży powinna pamiętać o suplementacji witaminą C aby nie zaburzyć elastyczności skóry.

 

Idąc dalej tropem kolagenu, który buduje błony komórkowe i mięśnie musisz wiedzieć, że utrzymanie ciąży zależy również w jakiejś mierze od witaminy C, która mówiąc kolokwialnie pomoże mięśniom utrzymać płód.

 

Pamiętaj również aby trakcie ciąży dbać o zdrowie.  A jeśli już zdarzy się infekcja, to  miej  witaminę C w domowej apteczce.

 

Suplementacja:

Jest dużo sprzecznych ze sobą informacji w jakiej dawce powinnaś suplementować witaminę C.

  • Instytut Żywienia i Żywności zaleca ciężarnej 68-85 mg na dobę dla kobiet karmiących od 95-120 mg/d ( normy opracowane w 2008 funkcjonują do tej pory)
  • EFSA podaje dawkę w ciąży 100 mg na dobę
  • Oczywiście polscy dydaktycy oraz autorzy wielu publikacji dla dietetyków i lekarzy również zakładają 80 mg na dobę suplementacji witaminą C

A jak jest w rzeczywistości?
Jeśli twoja dieta jest zróżnicowana i występują w niej świeże warzywa i owce, to 80 mg kwasu L-askorbinowego dostarczysz z palcem w nosie.

Ja osobiście czy w ciąży czy  nie na dobę staram się dostarczyć minimum 500 mg do 1 g witaminy C. Żyję i mam się dobrze, tak samo jak moje szkliwo zębów, nerki i woreczek żółciowy.  Moje mleko w piersiach może trochę mogło zmienić smak, ale nie na tyle żeby to przeszkodziło mojemu dziecku.

 

Pamiętaj, że witamina C należy do bezpiecznych witamin, ponieważ jej przedawkowanie nie wpływa negatywnie na organizm człowieka. Nadmiar jest wydalany z organizmu. 

 

 

Gdzie znajdziesz znajdziesz najwięcej witaminy C?

  • Dzika róża – 100 g owocu surowej dzikiej róży to aż 426 mg witaminy C
  • Żółta papryka – 100 g papryki żółtej to aż 183 mg witaminy C
  • Czarna porzeczka – 100 g czarnej porzeczki to 181 mg naturalnej witaminy C
  • Nać pietruszki – 100 g natki pietruszki to 133 mg naturalnej witaminy C
  • Jarmuż – 100 g jarmużu to 120 mg naturalnej witaminy C

 

Ostatnio na Facebooku pisałam o dzikiej róży, jej właściwościach i w jaki sposób ją stosować żeby nie utracić tej cennej witaminy C. Jeśli cię to ciekawi, zapraszam tutaj.

Poza tym zaczął się sezon na truskawki, a one w 100 gramach mają około 60 mg witaminy C, dlatego warto dołączyć je do swojej diety aby na bieżąco suplementować w sposób naturalny witaminy.

 

Jeśli chcesz być na bieżąco z tematyką żywienia kobiet w ciąży oraz mam i dzieci, zapraszam cię na moją grupę dla mam, którą prowadzę na Facebooku.

Natomiast więcej o suplementacji pisałam w poprzednim moim wpisie o kwasi foliowym. 

 


Powrót

2 komentarze do wpisu „Witamina C – suplementacja w ciąży”

Dodaj komentarz